Engedjék meg, hogy megosszam tapasztalataimat az online matematika – fizika magánoktatásról amely már több mint öt évre nyúlik vissza. Sajnos a karantén miatt az online oktatási térben járványügyi (Tantermen kívüli oktatási rend) az online oktatást inkább sokak számára le lett járatva mint megszeretettve. Volt olyan intézmény ahol példamutatóan helyt álltak a kollégák és minden elismerés és dicséretet megérdemelnek, de volt nagyon sok hely ahol ennek az ellenkezője fordult elő. Ezért döntöttem úgy, hogy az online magánoktatás védelmében megírom ezt a cikket.
1993-ban kezdtem el egyetemistaként a magánoktatást matematika és fizika tantárgyakból. Egyetem után nem mentem házhoz ki, hanem a diákok jöttek hozzám személyesen a lakhelyemre. 2014-ben adtam először online magánoktatást Skype-on. Azóta nagyon sok idő eltelt, és sok tapasztalatot szereztem ezen a területen. Eleinte kevés és ritka volt az olyan diák aki magánórák ilyen fajta formáját vette volna igénybe. De 2016-tól vagy inkább 2017-től jelentősen megugrott és rendszeressé vált azon diákok száma akik online oktatási formát vették igénybe. 2018-ban már webáruházat kellett létrehoznom, a külföldön tanuló magyar diákok és szüleik részére, hogy az akkor körülményes és drága külföldi utalást kiváltsam bankkártyás és PayPal-os fizetéssel. A COVID-19 járvány okozta karantén előtt már 6-7 diákom volt akik kizárólag online magánoktatási formát vettek igénybe. Az idő múlásával bővült a kommunikációs platformok tárháza, most már természetesen nem csak Skype-on, hanem Viber-en, video web chat szobán (Whereby.com) keresztül is tanítok. A karantén alatt már a Zoom és a Google Meet is színesítik a választható kommunikációs platformokat. A karantén alatt az összes diákomat akik személyesen hozzám jártak magán órákra mind online tanítottam az év végéig. Ezért szeretném megosztani a sok éves tapasztalataimat itt. Engem nem ért felkészületlenül a karantén, mert már több éves tapasztalat állt a hátam mögött segített a vészhelyzeti teljes online oktatásra való átállásban. Akkor lássuk milyen tapasztalatokra tettem szert.
Először az oktatási tapasztalataimat osztanám meg és majd a végén térnék ki a műszaki feltételekre.
Az online oktatásra mint egy új oktatási eszközre, formára kell tekinteni aminek a hatékonysága ugyanolyan jó lehet mint a személyes jelenlétű óra. A magánórák összes válfaját végig tanítottam már a matematika és fizika tantárgyakból a pótvizsgafelkészítéstől a tehetséggondozásig, a szinten tartástól át a jegyjavításon át a középiskolai felvételi felkészítőig mindent. Nem beszélve a közép- és emelt szintű érettségi felkészítésen át az egyetemi és főiskolai tananyagok oktatásáról. Mindegyikről elmondhatom, hogy ugyanolyan eredményesen fel tudtam őket készíteni a céljaik elérésére mint amikor itt ültek mellettem személyesen. Nem mondanék igazat, ha eltitkolnám, hogy amikor kb 5 – 6 évvel ezelőtt belevágtam nem lettek volna bennem is óriási kételyek ezen oktatási forma hatékonyságával kapcsolatban. Kételkedtem benne mindaddig amíg nem láttam, hogy a diákjaim ugyanúgy hozzák a jó eredményeket ,mint a hagyományos formában tanított diákjaim. A karantén alatt amikor diákomat kivétel nélkül mindenkit online oktattam. Mindenkivel azokat a jó eredményeket hoztam mint annak előtte. Ez engemet meggyőzött, hogy nem kell ettől félni, csak a korunk egy új oktatási formája, emely ugyan olyan jól tud működni mint a hagyományos ha jól csinálják.
Ezért nyugodtan forduljon hozzám bizalommal az online magánoktatási formát választva!
Akkor essen pár szó a műszaki feltételekről.
Elsősorban egy stabil széles sávú internetkapcsolattal kell rendelkeznie a diáknak.
Ez lehet mobilinternet (minimum 4G, LTE) vagy internet szolgáltató (IPS) által biztosított vezetékes kapcsolat. Sokszor az otthoni internetet nem vezetékesen osztják meg a családtagok között, hanem WiFi-n keresztül. Ezzel az a gond, hogy nem mindig stabil és csatlakozási gondok forrásává válhat. Ezért a legjobb ha a diák számítógépe közvetlenül vagy vezetékes hálózati elosztón (switch-en) keresztül kapcsolódik az internetkapcsolat központi egységére (router-re).
A hardver vonatkozásában bármilyen irodai célra használt laptop, vagy asztali gép megfelelő ami alapjáraton nincs belassulva miután felállt a operációs rendszer, függetlenül attól, hogy milyen lassan, vagy gyorsan indul a gép.
Az oktatáshoz a hatékony kommunikációhoz elengedhetetlen egy beépített vagy csatlakoztatott webkamera mikrofonnal és hangkimenettel. Illetve megfelelő okos telefon mobilinternetes előfizetéssel is megfelelő lehet.
Záró gondolatok
Tudom, hogy nagyon sokan még a hagyományos személyes magánoktatást részesítik előnyben az online magánoktatással szemben. Ez így rendben is van, de változnak az idők és új kihívásokkal kell szembenéznünk mindenkinek. Mindegyiknek meg van az előnye és hátránya. A hagyományos személyes magánoktatás előnyei, hogy személyesebb, esetleg jobban és gyorsabban átmegy a magyarázat a diáknak, de ez nem mindig van így. Hátránya sok időbe kerül az utazással együtt és bizonyos távolság esetén már nem is érdemes órára menni mert túl sok időt venne el az utazás. Az online magánoktatás estén is ugyan úgy át tud menni a magyarázat mint személyes találkozás esetén. Nagy előnye, hogy hely független és csak tényleg a tanóra idejét veszi igénybe. Az otthon melegében lehet tanulni úgy, hogy nem kell elmenni otthonról. Így jóval kényelmesebb. Mind kettő jó, attól függ, hogy melyik jön be jobban az embernek. Mint az autóvásárlásnál: azonos tulajdonságú, árú és felszereltség autók esetén az ember a kedvenc márkáját veszi meg. Amíg a COVID-19 járványügyi helyzet fennáll bármilyen formában az online magánoktatás a legbiztonságosabb formája a magánoktatásnak.
Remélem sikerült meggyőznöm, hogy nyugodtan bizalommal forduljon hozzám akár Ön vagy gyermeke oktatásával kapcsolatban az online magánoktatási formát választva. Az online magánoktatás részleteit itt találja
Várom jelentkezését! Mobil: +36 70 532 4476 Email: magantanar@lipovszky-matek-fizika.hu
Üdvözlettel: Lipovszky Péter magántanár